Designers
Denemarken is rijk aan mid-century modern design masters. Arne Jacobsen, Finn Juhl, Hans Wegner, Kaare Klint, Børge Mogensen en Jens Risom bijvoorbeeld. Grote namen. Ook zijn er tal van Deense topdesigners die net wat minder bekend zijn. Daardoor niet minder ‘stunning’, en vaak wel minder prijzig. Bij Furnip vind je een mix tussen grote en minder grote namen. Heb je de ontwerpen van Niels O. Møller, Hans Olsen, Erik Kirkegaard, Niels Eilersen, H.W. Klein of Severin Hansen bijvoorbeeld wel eens gezien? Wellicht spreken de minder bekende ontwerpers of ontwerpen zelfs meer aan, omdat materiaalkeuze, stijl en verbindingstechnieken beter aansluiten. ‘Feel free to find out’.
Kwaliteit en duurzaamheid
Het verhaal van Findahl's meubelfabriek is een verhaal over solide Deens vakmanschap. Chresten Findahl Brodersen richtte in 1946 meubelfabriek Findahl in Skaerbaek op. Begin jaren 50 begon hij ook met het ontwerpen naast het produceren van design banken en lounge stoelen. Findahl produceerde letterlijk bergen eetkamerstoelen zoals de Mosbøl stoel (meer dan 1 miljoen stuks). De lancering van deze stoel was in 1962.
Als Chresten Findahl in 1980 ziek wordt, neemt zijn zoon, Orla Findahl, de fabriek over. In 2010 brand vervolgens een groot deel van de fabriek af en herrijst het als een modern productiebedrijf, met de nadruk op duurzaamheid. Orla Findahl blijft aan het hoofd van de meubelfabriek van Findahl tot december 2008. In dat jaar wordt de meubelfabriek overgenomen door Hammel Furniture A/S. Als je een Findahl-stoel of bank koopt, koop je dus een stukje Deense meubelgeschiedenis. Alle ontwerpen, hebben eigenlijk nooit een speciale design statuur gekregen. Iets wat opmerkelijk is gezien de moderne en stijlvolle belijning en kwaliteit van deze designs.
En deze designs dateren al van jaren voor de successen van Deense designers als Johannes Andersen, Arne Vodder en Illum Wikkelso. Chresten Findahl Brodersen noemen we dan ook een ware ontdekking uit de periode tussen WO ll en de hoogtij dagen van het Deense design.
Uit > Skaerbaek 1946 - heden
Achtergrond > Solide Deens vakmanschap en focus op kwaliteit en duurzaamheid
Architectuur & design studio > Chresten Findahl Brodersen
Signatuur > Mosbøl stoel
Producent > Findahls Mobelfabrik
Check it out! Chresten Findahl Brodersen @ Furnip
She got legs
Kurt Ejvind Østervig vond zijn design start niet in het ontwerpen van meubilair, maar in het ontwerpen van stalen boten en schepen. Hij had echter meer feeling met hout is de anekdote en ging ontwerpen voor E. Knudsen Studio (Tegnestue) in Odense. In 1947 begint hij zijn eigen meubel design studio. Zijn unieke designs zijn bekend over de hele wereld, zo is zijn werk onder andere te zien in het Museum of Modern Art in New York.
Østervig is met name bekend van zijn vrijstaande boekenkasten voor KP møbler. Deze kasten zijn met een organisch gevormde voet en het gebruik van een bronzen buis erg kenmerkend. Maar ook zijn designs als freelance designer voor Bramin (stoelen), Sibast (stoelen), Pedersen & Søn, Rollschau (fauteuils) zijn nog steeds zeer populair!
Uit > Odense 1912-1986
Achtergrond > Scheepsbouw en meubel design
Opleiding > Scheepsbouw design
Architectuur & design studio > E. Knudsen Studio / Kurt Østervig
Signatuur > Vrijstaande boekenkasten
Producent > KP Møbler en anderen
Check it out! Kurt Østervig @ Furnip
'Get a Grip'
Gunni Omann ontwierp tot eind jaren ’60 voor de door Andreas Omann opgerichte Omann Jun Møbelfabrik A/S. Veel designs gemaakt door Omann Jun Møbelfabrik hebben design elementen gekregen van de gehele Omann familie die bij het bedrijf betrokken waren. De rol van Gunni Omann is echter een beetje vaag gebleven, vaak is terug te vinden dat hij zelfs geen hand had in de designs maar even zo vaak weer wel. Wij vereenzelvigen Gunni Omann dan ook graag met de Omann familie die als geheel verantwoordelijk was voor de designs. Gunni Omann ontwierp niet alleen voor Omann Jun Møbelfabrik, hij werkte ook voor Axel Christiansen Odder/ ACO Møbler.
Omann Jun is met name bekend van de dressoirs. Kenmerkend voor Omann, en van mijlenver te herkennen, zijn de kastgrepen. Ze hebben de vorm van een aerodynamisch space ship ;-) Meubels van Omann zijn altijd van hoge kwaliteit, meestal gemaakt van palissander of teak en staan steevast in de eredivisie van het Deense mid-century modern design. Een aantal voorbeelden zijn de dressoirs nummer 18 en 19, echte masterpieces en nog steeds zeer populair. Dressoir nummer 18 wordt zelfs sinds 2016 weer gemaakt in the Omann fabriek in Horsens.
Uit > Denemarken, Horsens
Achtergrond > Opgericht in 1933 door Andreas Omann
Masterpiece > Kast nr. 18
Signatuur > Aerodynamische grepen
Producent > Omann Jun
Check it out! GunniOmann @ Furnip
Productive!
Ole Gjerløv-Knudsen was een productieve Deense ontwerper, bekend van zijn OGK daybed/safaristoel en de Moduline-collectie, die hij samen met Tørben Lind ontwierp.
Uit > 1930 - 2009
Achtergrond > Meubelmaker, meubel design en architectuur.
Opleiding > Na een training tot meubelmaker studeerde Ole Gjerlov-Knudsen meubel design aan de Deense School of Arts en Crafts en vervolgens architectuur aan de Royal Danish Academy of Fine arts. Later gaf hij ook les aan de Deense school of Arts. Van 1967 tot 1990 werkte hij als rector voor de Hogeschool voor Toegepaste kunsten.
Masterpiece > Saw - chair, Modeline collection, OGK daybed (1962, ontworpen voor zijn zoon toen hij op schoolkamp ging.
Architectuur & design studio > Ontwerpers duo met Tørben Lind (Moduline collection)
Producent > France & Søn, Skovshoved Møbelfabrik
Check it out! OleGjerløvKnudsen @ Furnip
Space age crazyness
Verner Panton is zonder enige twijfel een van Denemarken's meest invloedrijke meubel- en interieur designers van de 20ste eeuw. In zijn lange loopbaan wist hij een enorm scala aan innovatieve en futuristische designs tot leven te wekken. Hij gebruikte daarbij variëteit aan materialen waaronder plastics, in vibrante and exotische kleuren. Zijn stijl was erg sixties en viel weer breed in de smaak in de late jaren van de 20ste eeuw. Nog steeds worden zijn bekende designs nieuw gemaakt door meubelmakers als Vitra.
Panton studeerde architectuur aan de Royal Danish Academy of Art (Det Kongelige Danske Kunstakademi) in Kopenhagen, en studeerde daar af in 1951. De eerste twee jaren na zijn afstuderen bracht hij door in de studio van Arne Jacobsen. Niet al te lang daarna begon hij zijn eigen design studio. Vanuit die studio werkte hij aan zijn oeuvre van innovatieve architectonische designs zoals: het Collapsible House (1955), het Cardboard House en het Plastic House (1960). Aan het einde van de jaren 50 werden zijn designs steeds meer onconventioneel. In 1960 ontwierp hij de eerste gespuitgiete stoel uit één stuk. Deze Stacking chair of S chair geinspireerd op de menselijke tong (volgens de overlevering ;-) werd zijn meest bekende design dat in grote aantallen geproduceerd werd. In de late jaren 60 en vroege jaren 70 experimenteerde Panton met het ontwerpen van totaal inrichtingen. Altijd zeer radicaal en psychedelisch. Het interieur werd samengesteld uit zijn excentriek ronde zit designs (Fritz Hansen), muur bekledingen, textiel en verlichting (Louis Poulsen).
Uit > Kopenhagen, 1926-1998
Opleiding > Architectuur aan de Royal Danish Academy of Art in Kopenhagen
Architectuur & design studio > Eigen studio vanaf 1954
Masterpieces > Cone Chair (1958), The Panton Chair (1960), Peacock Chair, Verner Panton S-chair model 275 Thonet, Bayer exposition ships Visiona O + II Köln (1968-1970), Spiegel Canteen Hamburg (1969)
Producent > o.a. Vitra, Fritz Hansen, Louis Poulsen
Check it out! VernerPanton @ Furnip
'Systematic'
De Deense ontwerper en fabrikant Poul Cadovius werd in 1911 in Frederiksberg geboren. Oorspronkelijk opgeleid als zadelmaker en stoffeerder, ontwikkelde Cadovius een interesse in industrieel ontwerp en ontwierp in 1948 één van ’s werelds eerste wandgemonteerde kastsystemen het Royal system. Het zwevende, modulaire systeem is zo ontwerpen dat de bergruimte niet ten koste ging van het vloeroppervlak. Dit was revolutionair op het gebied van de traditionele kastsystemen. Het Royal System won de gouden medaille op de Finse meubelbeurs in 1950 en de zilveren medaille op de XI Triennale di Milano in 1957 en is een kenmerk gebleven van modern design uit de jaren ’50 en '60.
Uit > 1911 - 2011
Achtergrond > Stoffeerder, designer en meubelmaker
Signatuur > Minimalistische industriele esthetiek: een perfecte harmonie creëen tussen vorm en functie. Daarnaast was het betaalbaar! Hoewel de stellingkast van het Royal System zijn belangrijkste bijdrage was aan het Deense modernisme, registreerde Cadovius meer dan 400 patenten gedurende zijn lange carrière. Een erfenis die ook nu nog veel ontwerpers inspireert.
Producent > Halverwege de jaren 60 kocht Cadovius de gerenommeerde meubelfabrikant France & Søn - gecrediteerd voor de industrialisatie van de productie van teakmeubels - en uiteindelijk hernoemde hij het bedrijf CADO. CADO werkte samen met het neusje van de zalm in Deens design.
Masterpieces > in 1948 heeft Cadovius het Royal system ontworpen, een efficiënt en stijlvol wandsysteem. Dit ontwerp was een ijkpunt in meubeldesign. Het systeem is gemaakt in vele uitvoeringen en combinatiemogelijkheden.
Andere kastsystemen > Ultra, Abstracta en Cadomus. Als meubelontwerper was hij een van de eersten die met kunststof werkte. Zo ontwierp hij ook een schelpvormige bushalte.
Samenwerkingen > Cadovius werkte samen met meerdere iconische Deense ontwerpers via France & Søn en CADO, waaronder Sigvar Bernadotte, Grete Jalk, Arne Vodder, Edvard Kindt-Larsen en Finn Juhl.
Check it out! PoulCadovius@ Furnip
"A chair is to have no backside. It should be beautiful from all sides and angles.”
Alles om die perfecte stoel te creëren
Hans Jørgen Wegner was één van de meest vindingrijke Deense meubelontwerpers. Wegner was de onbetwiste grootmeester van het Deense stoel design. Een zeer indrukwekkend ouvre van 500 stoel designs is van zijn hand. Hiervan zijn er velen echte design classics geworden en zijn er enkele nog steeds in produktie tot op de dag van vandaag! Bekend van ‘The chair’. Mogelijk Wegner’s meest bekende signature piece is gebruikt bij een interview rond een verkiezings debat tussen Nixon en Kennedy in 1960 (Kennedy zat tijdens dat debat in de Wegner stoel). Vanaf dat moment kreeg dit stoel design de naam 'the chair'.
Wegner’s ervaring als meubelmaker gaf hem fundamentele kennis over het ontwerpen van complexe houtverbindingen die zijn designs nodig hadden. Hij keek bovendien kritisch naar wat er met een materiaal zoals hout allemaal mogelijk was. Het breder trekken van constructie materiaal opties naar andere natuurlijke materialen was daarna een logische stap voor hem. Het stelde hem in staat om een reeks van organisch gevormde, zacht ogende en minimalistische designs te creëren.
Uit > 1914 - 2007, Tønder
Achtergrond > Meubelmaker en Furniture design
Opleiding > Cursus meubelmaken aan het technologisch Instituut te copenhagen vervolgens vervolgde hij zijn opleiding aan de Danish School of Arts and Crafts, 1936 - 1940, waar hij later ook zal doceren
Start > In 1938, werd Wegner benaderd door architects en designers Arne Jacobsen en Erik Møller, en ontwierp meubelen voor het gemeentehuis van Aarhus.
Architectuur & design studio > In 1938 opent Wegner zijn eigen design studio en in 1992 gaat hij met pensioen en neemt zijn dochter het over.
Signatuur > Integreren van perfect uitgevoerde gewrichten met prachtige vormen. Dit alles in combinatie met een constante nieuwsgierigheid naar materialen en een diep respect voor hout en zijn natuurlijke eigenschappen.
Producent > Wegner maakte designs voor o.a. FDB Møbler, PP Møbler, Carl Hansen & Son, master cabinetmaker Johannes Hansen
Masterpieces > Peacock chair (1947), de Round Chair (1949), the Wing Chair (1949) Y-stoel oftewel de Wishbone chair, Papa Bear chair.
Awards > Lunning Price in 1951, de grand prix van de Milan Triennale in 1951 en de Danish furniture price in 1980. De grote design musea in de wereld tonen zonder uitzondering zijn werk.
Check it out! HansJWegner @ Furnip
Gorgeous lights!
Sven Middelboe was een Deense designer. In de tijd dat verlichting echt een interieur statement werd stond hij aan het design roer van de lampen sectie van Nordisk Solar Compagni. Nordisk Solar, opgericht door Jacob L. Jørgensen, was een bedrijf dat al sinds 1919 de electrificatie wave surfte met het maken van electriciteitsmeters. Het ging later op in Solar en nog later in Jakobsson na de overname van het Zweedse Hans-Agne Jakobsson en verplaatste al haar activiteiten naar Zweden.
Alhoewel er verder over Sven Middelboe weinig bekend is weten we wel dat hij meerdere prachtige lamp designs op z'n conto heeft gezet waaronder de Verona en de Barcelona lamp uit de jaren 60 en 70.
Uit > 1910 -
Signatuur > Verona lamp
Producent > Nordisk Solar Compagni
Check it out! SvenMiddelboe @ Furnip
Vintage revival!
In het midden van de vorige eeuw relatief onbekend, maar de ontwerpen van Peter Løvig Nielsen zijn in de 21e eeuw door vintage dealers herontdekt. Dit komt door de sublieme kwaliteit en vanwege het gemak bij het identificeren van de meubelen. Ze zijn namelijk altijd gestempeld met "Løvig" of "Hedensted Møbelfabrik" naar het Deense dorp waarin ze werden geproduceerd. Ook het jaar van productie maakt onderdeel uit van de stempel. Løvig Nielsen's prachtig vormgegeven ontwerpen beleven dan ook een ware vintage opleving!
Uit > Denemarken
Furniture focus > Bureaus, tafels en opbergmeubelen
Signatuur > Løvig Nielsen had een voorliefde voor hoogwaardig en mooi generfd hout, zoals palissander en walnoot. Daarnaast hadden zijn ontwerpen vaak taps toelopende poten en organisch gebogen randen.
Producent > Gestempeld "Løvig" of "Hedensted Møbelfabrik" voor het Deense dorp waarin ze werden geproduceerd, het jaar van productie maakte onderdeel uit van de stempel.
Masterpiece > De 'Boomerang Desk' (1956) met een L-vormig tafelblad op V-vormige poten met subtiele messing details.
Check it out! Peter Løvig Nielsen @ Furnip
Dining chair galore!
Niels Otto Møller richtte in 1944 zijn eigen JL Møllers Møbelfabrik op. Een kleine workshop in het centrum van zijn geboortestad. Hij richtte zich op traditionele meubelproductie en daarnaast bleef Møller ontwerpen. De No.1 Chair (1946) was het eerste resultaat. De rest van zijn leven zou Møller's zijn eigen designs blijven produceren.
Begin jaren 50 produceerde hij zijn bekendste ontwerpen de No. 71 en de No. 78 stoel. Beide designs zijn kenmerkend voor de dan sterk groeiende Scandinavische en voornamelijk Deense mid-century modern periode. Hierbij waren mooie belijningen, glooiende organische vormen, gebruiksgemak en goede constructie technieken de hoofdlijnen voor deze designs.
Begin jaren 50 begon JL Møllers Møbelfabrik naar Duitsland, de VS en Japan te exporteren. Om te kunnen voldoen aan de vraag, werden de productiefaciliteiten uitgebreid. In 1961 kocht hij een groot stuk grond in Højbjerg, dicht bij zijn geboortestad en bouwde hier een grotere fabriek.
In deze nieuwe fabriek werden een reeks aan zeer hoogwaardige designs van de hand van Niels Otto Møller gemaakt en maakte het JL Møller een synoniem voor goed gemaakt Deens design. Na zijn dood in 1982 hebben zijn zoons, Jorgen Henrik Møller en Jens Ole Møller, het familie bedrijf tot op de dag van vandaag voortgezet.
Uit > Århus, 1920 - 1982
Opleiding > In 1939 heeft Møller de opleiding tot meubelmaker afgerond, om vervolgens te studeren aan de Århus School of Design.
Architectuur en designstudio > In 1944 richtte Niels O. Møller zijn eigen meubelfabriek op, de JL Møllers Møbelfabrik en werd hierdoor onafhankelijk designer en producent!
Signatuur > Consistente uitmuntendheid in kwaliteit en vakmanschap. Design van voornamelijk eetkamerstoelen, veelal uitgevoerd in rozenhout of teak
Brands > J.L. Møller
Masterpiece > No. 78 eetkamer stoel, een sterk organisch geïnspireerde stoel met dierlijke verbindingen en rondingen, de belijning doet denken aan het gewei van een hert
Awards > In 1981 werd de Dansk MøbelIndustri's Furniture Prize uitgereikt aan de JL Møllers Møbelfabrik met een onderscheiding voor zijn "ability to combine the best craft traditions with modern furniture manufacture”.
Check it out! NielsOMøller @ Furnip
The Bronze Era that’s where it all started
Het succes van Poul Hundevad voert terug tot in de Bronstijd. Toen de eerste versie van Guldhøj stoel werd gemaakt. De stoel die eigenlijk een opvouwbaar krukje is, werd gevonden in een grafheuvel in de geboorteplaats van Hundevad, Vamdrup. Hundevad besloot om het gevonden stoeltje met wat kleine aanpassingen te gaan maken in z'n eigen meubel fabriek. Hij maakte versies van eiken, teak, wenge en palisander en werkte ze af met verschillende tinten leer. De stoel werd een groot succes en Hundevad verscheepte ze over de gehele wereld.
Hundevad was naast een goede timmerman ook een getalenteerde designer. Hij heeft vele eetkamer stoelen, dressoirs, tafels, serveer wagens en boekenkasten ontworpen. Zoals in 1950 een vierkante eettafel (samen met Kai Winding) en Model 30, een ronde eettafel met stoelen (1958). Zijn Egyptian Chair (1950) design is door anderen beschreven als een vloeiend geheel van afzonderlijke stukken, kenmerkend voor de vroege Deense meubelmaak technieken.
De periode waarin Hundevad werkte was het tijdslijn epicenter van de Deense modern beweging. Hundevad heeft hier zeker zaken van opgepikt, zoals functionaliteit en flexibiliteit van designs, wat in die tijd een ware rage was. Maar Hundevad was in de basis een traditioneel Deense meubel designer, die vakmanschap en techniek hoog had staan. Dit stelde hem in staat om de trends van zijn tijd te verwerken, in prachtig gemaakte designs die de kern raken van de mid-century modern stijl.
Uit > 1917 - 2011, Vamdrup Denemarken
Achtergrond > Timmerman
Architecture en designstudio > Designstudio en productie vanaf begin jaren 50 in Vamdrup
Signatuur > Functionaliteit en duurzame kwaliteit, voorkeur rozenhout en teak. Met name stoelen designs
Brands > Eigen productie, hij verkocht zijn meubelen vaak via de goed bekend staande verkoopcoöperatie Domus Danica
Masterpiece > Guldhøj stoel
Check it out! PoulHundevad @ Furnip
La vie en Rosewood?
Een pur sang rosewood designer? Dat net niet, Rosengren Hansen heeft ook in teak ontworpen. Echter, zijn designs gemaakt in rosewood, zijn eyecandy voor in je huis. Zeer beschaafd, niets geks, stijlvol gedesigned. Veel details zie je pas als je er met je neus bovenop zit. Rosengren heeft Brande Møbelindustri opgericht en produceerde naast zijn eigen designs ook voor Kurt Østervig en Hans Olsen.
Uit > Denemarken
Design studio > Henri Rosengren Hansen was eigenaar van Brande Møbelindustri en produceerde dus zijn eigen designs
Signatuur > Rozenhout
Producent > Brande Møbelindustri
Masterpiece > No. 38 serie en eetkamerstoel model 39
Check it out! HenriRosengrenHansen @ Furnip
Home grown Dutch design!
Wébé groeide uit tot één van de grootste meubelproducenten in Nederland. Dit succes had veel te maken met de Nederlandse ontwerper Aloysius (Louis) Allegonda Petrus van Teeffelen, die in 1955 de hoofdontwerper van Wébé werd. De designs van Louis van Teeffelen zijn dan ook veel voorkomend in Nederland. Van Teeffelen, die het bedrijf in 1967 verliet, bleek de enige belangrijke en goed ontvangen ontwerper in WéBé's geschiedenis. Veel van z’n designs lieerden aan de Deense mid-century modern stijl, maar met zijn eigen karakteristieke constructie techniek. Hij bereikte met de Pelican fauteuil (1960’s) de design top. Zijn andere werk voor Wébé omvat de Koehoornstoel (1950's); Scissor Chair (1950's); Easy Chair (circa 1960) en daarnaast een breed scala tafels en modulaire wandsystemen. Van Teeffelen's ontwerpen worden beschouwd als uitstekende voorbeelden van mid-century modern design en zijn zeer gewild bij verzamelaars vandaag. So get your own home grown dutchie if you can!
Uit > Nederland, 1921-1972
Signatuur > Het gebruik van (gebogen) teak, karakteristeke constructietechniek en veel van zijn designs lieerden aan de Deense mid-century modern stijl
Influencer > De stijl van Louis van Teeffelen vertoont gelijkenissen met het werk van zijn tijdgenoot, de Deen Poul Cadovius (1911-2011)
Producenten > Wébé en er wordt gespeculeerd dat van Teeffelen ook voor Topform heeft ontworpen.
Masterpiece > De Pelican Fauteuil (1960's), kenmerkend is de prachtige organische vorm. Een echte Nederlandse design klassieker. Niet te verwarren met de Pelican Chair (1939) van de Deense ontwerper, Finn Juhl. De fraai gekromde scissorachtige benen van Van Teeffelen roepen gelijkenissen met de benen van een pelikaan op, terwijl de armleuningen de bek van de vogel nabootsen.
Check it out! LouisvanTeeffelen @ Furnip
Vertegenwoordige tijd
Designs van Kai Kristiansen zijn iconisch voor mid-century Deens design. Kristiansen is 'known for' zijn uitstekend vakmanschap en innovatief en mensgericht ontwerp. Hij wordt gezien als een van de meest getalenteerde Scandinavische designers uit de 20e eeuw. Vele waanzinnige en multifunctionele bureaus, tafels, stoelen, dressoirs en wandsystemen komen van zijn hand. De grootste designtopper van Kai Kristiansen is de eetkamerstoel in Z-vorm; model nr. 42. Designs van Kai Kristiansen zijn geraffineerd en laten zich niet zomaar evenaren. Sterker nog, veel van zijn designs werden uit productie gehaald omdat ze zo moeilijk te maken waren. Het redesign van enkele klassiekers heeft geleid tot de Handy Chair, 4110 Chair en de Paper Knife sofa collectie. Design items van Kai Kristiansen zijn daarmee echte collectors items geworden. Dus loop je een Kristiansen tegen het lijf, sta er even bij stil en geniet. ‘Cherish your treasures’.
Uit > 1929, Denemarken
Achtergrond > Meubelmaker
Opleiding > Danish Academy of fine arts, Copenhagen
Influencer > Kaare Klint
Design studio > Op 26-jarige leeftijd opende Kristiansen zijn eigen studio in Copenhagen.
Signatuur > Teak en rozenhout verwerkt in innovatieve designs met scherpe hoeken en harde lijnen waar Kristiansen bekend om was.
Producent > Zijn designs werden o.a. geproduceerd door Feldballe Møbelfabrik, Fornem Møbelkunst, Fritz Hansen, Shou Andersen Møbelfabrik en Magnus Olesen.
Masterpiece > Spisebordsstol nr. 42 uit 1956-1957 in Z-vorm voor Schou Andersen. De organisch glooiende rug en gedraaide armleuningen maken een stoel die zowel mooi als comfortabel is. Ook zijn modulaire FM-Reol system Wall Unit (1957) gemaakt voor Feldballe Møbelfabrik.
Other > Kai Kristiansen was de drijvende kracht achter de Scandinavian Furniture Fair van 1966 to 1970.
Check it out! KaiKristiansen @ Furnip
Smile back at your table!
Eén van de designers die vorm en volume heeft gegeven aan de mid-century modern periode in Denemarken. Met een bijna ongeëvenaard aantal geproduceerde designs voor een waar scala aan meubelfabrieken. Andersen heeft gebruik gemaakt van de consumptieboom in de jaren 50 en 60. Hij richtte zich met name op banken, stoelen en tafels, vaak uitgevoerd in palissander of teak. Wij vinden met name z’n periode bij CF Christensen (CFC Silkeborg) resulteren in de echte ‘Andersen’ designs, zoals de Smile table en de facet geslepen salontafel.
Door verzamelaars wordt top dollar betaald voor zijn designs. Door de uitzonderlijke kwaliteit en visueel prachtige designelementen van Johannes Andersen.
Uit > 1903 - 1991, Aarhus
Achtergrond > Opgeleid als meubelmaker 1920 - 1922
Designstudio > Midden jaren 30 opende Johannes Andersen zijn eigen designstudio, maar hij bleef ook voor vele Scandinavische meubelfabrieken ontwerpen.
Signatuur > De Scandinavische stijl stond bekend om zijn onderscheidende vormen, vloeiende contouren en ‘chique’ uitstraling. De kenmerken van de Scandinavisch ethos zijn duidelijk herkenbaar in zijn designs, maar geïnterpreteerd op een manier die ‘Andersen’ is. Zoals het gebruik van curven op een nieuwe en verrassende manier in de Smile table.
Producent > Onder andere CFC Silkeborg, Georg Petersens Møbelfabrik, Trensum, Hovestadens Møbel & Madrasfabrik, Bramin, Brdr Andersens Møbelfabrik, Uldum Møbelfabrik
Masterpieces > Sculpturale Smile table, de Capri Sofa (deze gaf hem internationale bekendheid)
Check it out! JohannesAndersen @ Furnip
Long Lasting L1
Jacob (Jac) Jacobsen was een ingenieur opgeleid in de textielindustrie. In 1934 startte hij zijn eigen bedrijf in de import van machinerie voor de textielindustrie. Later werd dat een internationale groep onder de naam Luxo en kwam de focus enkel op verlichting te liggen, te danken aan de Luxo L-1!
Wat is het verhaal achter de Luxo L-1? In 1936 ontving Jacobsen twee kraanachtige veer gebalanceerde proeflampen, tussen een zending naaimachines uit Engeland Door zijn interesse in techniek vielen de wat vreemd uitziende lampen bij Jac in de smaak. Het was de Anglepoise-taaklamp omtworpen door George Carwadine. Jac zocht contact met de uitvinder en producent om distributeur in Noorwegen te kunnen worden. Dit was mogelijk, op voorwaarde dat hij de mechanische delen kocht voor 500 lampen, een aanzienlijk aantal in die tijd, en dat hij productgoedkeuring bij de Noorse veiligheidsinstantie Nemko zou verkrijgen. Het originele ontwerp was ingenieus, maar de constructie was wat primitief en moest worden aangepast om goedkeuring te krijgen. Jacobsen ontwierp een variatie met een verfijnd auto-balanseringssysteem van veren, gebaseerd op het constante spanningsprincipe van menselijke ledematen. En noemde hem Luxo L-1, Latijns voor ‘Ik geef licht’.
De L-1 werd snel bekend als een echte productiviteitsversterker in scholen, kantoren, industriële installaties en gezondheidszorg. Ruim 70 jaar later is de originele versie van de L-1 nog steeds in productie en zijn er wereldwijd al meer dan 25 miljoen exemplaren van verkocht!
Sinds 1998 is Luxo als multinational genoteerd op de beurs in Oslo en de familie Jacobsen is nog altijd aandeelhouder. Op 95-jarige leeftijd (1996) overleed Jac Jacobsen, tot aan zijn dood actief in het bedrijf.
Uit > 1901 - 1996, Noorwegen
Achtergrond en opleiding> Ingenieur, zakenman, industrieel en ontwerper
Design studio & producent > Jacobsen heeft de Noorse industriële groep Luxo opgericht
Awards > De Luxo L-1 won meerdere Noorse design awards tussen 1958 en 1972 en werd ook bekroond met de Classic Award for Design Excellence door de Noorse Design Council in 1993
Masterpiece > Luxo L-1 in productie vanaf 1938. Kenmerkend: hoge functionaliteit en tijdloze schoonheid. De Luxo-1 behoort tot de permanente collectie van het Museum of Modern Art in New York
Check it out! JacJacobsen @ Furnip
Coffee table galore!
Severin Hansen Jr. is eigenlijk alleen bekend van zijn (koffie)tafels en tripod lamp ontwerpen, in de karakteristieke Deense mid-century modern stijl. Severin Hansen ging een bijzondere samenwerking aan met het high-end Deens porcelein bedrijf Royal Copenhagen, die handgeschilderde en geglazuurde keramische tegels verzorgde in een reeks rozenhouten tafels.
Severin was al zestig geweest in de jaren vijftig toen hij voor Haslev Møbelsneskeri een zeer mooie serie tripod lampen in teak designde. Zijn lampen in goede vintage conditie zijn door velen gewild. Verder is er helaas maar weinig bekend van zijn leven, maar Severin is mateloos populair bij vintage lovers! De ruggegraat van zijn designs is de strakke belijningen, een 45° hoek bij de houtverbindingen, hoge kwaliteit schrijnwerk en gebruik van topmaterialen. En allemaal rocken ze in een modern interieur!
Uit > 1887 - 1964, Denemarken
Signatuur > Kwalitatief hoogstaande (koffie)tafels in rozenhout met hoekige en tabs toelopende poten. Minimalistische details.
Brands > Haslev Møbelsnedskeri, het Nederlandse Bovenkamp
Check it out! SeverinHansenJr. @ Furnip
Lush seating designs!
Kurt Olsen is een wat anoniemere designer. Er is weinig over hem bekend, maar z’n designs zijn werkelijk stunning. Midden jaren 50 ontwerpt Kurt Olsen voor Slagelse Møbelvaerk, waar het meester meubelmakers duo Andersen en Bohm (later zelfstandig) zijn designs creëren. Deze samenwerking leidt tot een reeks aan zitmeubilair met als waanzinnig masterpiece, de lounge chair model 221. Deze kan tippen aan willekeurig welke pappa bear chair dan ook ;-)
Uit > Denemarken
Signatuur > Uitnodigend zitmeubilair
Brands > Slagelse Møbelvaerk, Glostrup, Andersen & Bohm
Masterpiece > Lounge chair Model 221 voor Slagelse Møbelvaerk
Check it out! Kurt Olsen @ Furnip
Chair mania!
Erik Kirkegaard is bekend van zijn design stoelen met minimalistische esthetiek. Wat is kenmerkend voor een Kirkegaard? Het gebruik van een A frame in teak (donker gebeitst), armleuningen vormgegeven als gebeeldhouwde koehoorns en zwart lederen bekleding.
Kirkegaard ontwierp voonnamelijk voor Høng Stolefabrik maar ook Glostrup heeft z'n designs in productie gehad. Kirkegaard's model 49 Stoel (1956) voor Høng Stolefabrik met rug en armleuningen uit een stuk is het levende bewijs van z'n talent. Voor Furnip is Erik Kirkegaard de nummer één als het gaat om stoel designs. Chair Galore! Enjoy!
Uit > Denemarken
Signatuur > Stoel design met hangende rugleuning
Producenten > Høng Stolefabrik, Glostrup
Masterpiece > Model 49 stoel voor Høng Stolefabrik
Check it out! ErikKirkegaard @ Furnip
Grand cabinetry!
Henning Kjaernulf is een Deense designer, wiens achtergrond een mysterie voor ons is. Maar zijn designs spreken voor zich. So do you have room for design crafted to perfection? Endulge on a Kjaernulf.
Uit > Denemarken
Producent > Povl Dinesen en Bruno Hansen, Vejle Stole-og Møbelfabrik a/s en Sorø Stolefabrik
Signatuur > Rozenhout
Masterpiece > Stoel Model 71 en tafel Model 62
Check it out! HenningKjaernulf @ Furnip
Get yourself seated please!
Zitmeubilair! Dat is het keyword bij designer en producent Skjold Sørensen. Draaistoelen en banken van leer met een metalen voet of onderstel.
De Skjold Sørensen fabriek stond in Ansager Denemarken, dat is op een steenworp afstand van LEGO land in Billund. Hij maakt hier zijn eigen designs, maar produceert ook voor andere designers. In de jaren 60 loopt de fabriek al goed, maar het wordt waanzinnig druk in de jaren 70. Sørensen neemt dan namelijk een easy chair in productie met een exorbitant brede hoofdsteun, die boven de achterleuning lijkt te zweven. Oftewel grote oren ;-) De easy chair vertoont gelijkenissen met Ox chair van Wegner. En is een instantaan succes!
Ook zonder de imposante hoofdsteun wordt de stoel verkocht en dit type is in de regel wat vaker te vinden. De designs van Skjold Sørensen zijn vandaag de dag nog zeer gewild vanwege het stoere karakter en de bombastische vormgeving.
Uit > Denemarken, Ansager
Architectuur & design studio > Skjold Sørensen
Signatuur > Zitmeubilair, leer, metalen onderstel
producent > Skjold Sørensen, maar hij produceerde ook voor andere Deense designers
Bend it like Illum!
Best kept secret from Denmark! Illum Wikkelsø, hij werd geïnspireerd door het Deense landschap en behoorde tot de generatie meubel architecten die de uitdrukking ‘Deens design’ ontwikkelden. Hij maakte eenvoudige, elegante, functionele ontwerpen, gebaseerd op natuurlijke organische vormen. Zijn bekendere onderwerpen maakte hij voor meubelfabriek Niels Eilersen. In een vrij korte periode ontwierp hij een reeks aan variaties op banken en fauteuils, die zich kenmerkten door golvend gebogen en getordeerde armleuningen in de stijl van Finn Juhl. Dit was mede mogelijk omdat Eilersen in de jaren daarvoor pionierde met het stoombuigen van massief hout. Midden jaren 60 kwam Wikkelsø met een design geinspireerd op the chair van Wegner. Met als grootste verschil, de geheel uit één stuk gebogen armleuning en rugleuning, een waar masterpiece!
Uit > 1919 - 1999, Denemarken
Opleiding > Opleiding tot timmerman, daarna de School of Arts and Crafts 1938 - 1941
Influencer > Hans Wegner, Finn Juhl
Design studio > Illum werkte eerste voor verschillende Deense meubelmakers en architecten en in 1954 begon hij zijn eigen design studio in de buitenwijken van Aarhus
Signatuur > Wikkelsø werd geinspireerd door het glooiende Deense Landschap en combineerde de natuurlijke organische vormen in zijn designs met een hoge mate van functionaliteit. De stijl van zijn werk varieert van het classicisme van Kaare Klint tot aan het Space Age Expressionisme door Arne Jacobsen.
Brands > Niels Eilersen, Mikael Laursen, CFC Silkeborg, Søren Willadsen, C.F. Christensen, Brøderna Tromborg, Holger Christiansen, Aarhus,
Masterpiece > Een stoom gebogen versie van Wegner’s the Chair, de schommelstoel, de stoel model V11 en de Ringstol
Check it out! Illum Wikkelsø @ Furnip
Did the UFO land?
Mid century interieur? Grote kans dat er een UFO aan het plafond hangt! Jo Hammerborg kwam tot UFO achtig gevormde lampen om het licht zo mooi mogelijk te laten schijnen. Leuke bijkomstigheid, zijn lampen zien er cool uit. Ze zijn een sign of the times geworden voor de jaren 60 en 70. Mateloos populair toen en nu. Hammerborg begon na z’n studie aan de Royal Danish academy of fine arts bij Georg Jensen, waar hij als zilversmid werkte. Uiteindelijk komt Hammerborg bij Fog & Morup terecht in 1957 en maakt van het bedrijf een design leader en commercieel succes. Een echte vintage klassieker is de Nova lamp van Jo Hammerborg, gemaakt door Fog & Morup. So don’t phone home, maar naar Furnip als je er een wil bemachtigen.
Uit > 1920 - 1982 (skydiving ongeluk), Randers, Denemarken
Achtergrond > Zilversmid, dit was ook wat Hammerborg onderscheidt van andere Deense verlichtingsontwerpers uit die periode, die bijna allemaal ontwerpen maakten vanuit een architectuur achtergrond.
Opleiding > Royal Danish Academy of Fine Arts, Copenhagen
Design studio > vanaf 1957 bij Fog & Mørup, in 1980 verliet hij het bedrijf om zijn eigen design studio op te zetten. Met Fog & Mørup ging het na zijn vertrek snel bergafwaarts.
Signatuur > Hammerborg’s zilversmid’s oog schijnt door in elke lamp die hij ontworpen heeft door het gebruik van UFO-achtige organische vormen, aandacht voor detail, gebruik van kwalitatief hoogwaardige materialen en afwerkingen en minimalisering van functionele elementen zoals stutten en schakelaars omdat hij begreep dat nauwelijks zichtbare details invloed hebben op de algemene design-esthetiek. De basis van zijn design was dan ook vaak een eenvoudige structuur van twee concentrische cilindrische banden. Door Hammerborg werd een model ook vaak in twee of drie verschillende metalen of afwerkingen gemaakt, om deze variaties vervolgens in meerdere productlijnen te gebruiken.
Producenten > Fog & Morup, Holmegaard glassworks
Masterpiece > NOVA lamp
Awards > Hammerborg’s verlichtingsontwerpen voor Fog & Mørup hebben tal van prijzen gewonnen, waaronder de Buenos Aires Centro Investigacion de Diseno Industrial eerste prijs in 1965 for the Nova en zes iF International Forum Product Design Awards in 1969 en 1970 voor de Classic, Tunika, Saturn, Diskos, and Hydras I and II.
Check it out! Jo Hammerborg @ Furnip
Secretary please!
Helaas is er weinig achtergrondinfo over Johannes Sorth te vinden. Maar wij denken dat hij van boeken hield ;-) Door de imposante reeks boekenkasten en buro/boekenkast/secretaire combo designs. Johannes Sorth was eigenaar van Bornholm's Møblerfabrik en produceerde dus zijn eigen designs. Door het produceren van de combinatie meubelen, richtte hij zich op de verstedelijking in de jaren 60 en 70 in Denemarken. In het verstedelijkte Azië van nu zijn deze secuur gemaakte combinatie meubels dan ook inmens populair. Maar ze misstaan ook in onze eigen Randstad niet. Dus, klein behuisd of vind je ze zijn designs gewoon drop-dead gorgeous? Sort out a Sorth!
Uit > Denemarken
Signatuur > Boekenkasten en buro/boekenkast/secretaire combo designs
Brands > Eigenaar van Bornholm's Mobler, wordt ook wel Nexø Møbelfabrik genoemd
masterpiece >Ovale kast en ‘Bornholms boekenkast’
Check it out! JohannesSorth @ Furnip
Swedish knock-down!
De zweed Folke Ohlsson is een populaire designer in de jaren 50/60. Zijn designs combineren traditionele elegante details, met de eenvoud en verhoudingen van de hedendaagse stijl in jaren 60. Zijn ontwerpen worden meestal aangeduid als ‘Scandinavian Modern’ maar worden ook vaak gecategoriseerd als ‘Deens Modern’.
Hij verhuisde in 1953 naar San Francisco en vestigde daar zijn bedrijf DUX Inc.
Ohlsson is gecrediteerd voor het creëren van het concept van knock-down meubels, KD furniture. Dit zijn meubels die in een plat pakket kunnen worden verstuurd en gemonteerd op de eindbestemming, waardoor het minder kostbaar is om te verzenden. Je weet wel IKEA ;-)
Ohlsson heeft meer dan 30 prijzen ontvangen. Zijn tijdloze ontwerpen zijn dan ook één van de meest gekopieerde ter wereld. Hij heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de acceptatie en enorme populariteit in de VS van het moderne Scandinavische meubelontwerp. Daarom kreeg hij in 1964 de Koninklijke Orde van Vasa-decoratie van koning Gustav VI Adolf van Zweden.
Uit > 1919 - 2003, Zweden
Architectuur & design studio > Dux inc.
Signatuur > Traditionele details gecombineerd met de eenvoud en verhoudingen van de hedendaagse stijl in de jaren 60
Producent > Dux inc. en Fritz Hansen
Masterpiece > Scissor chair
Check it out! FolkeOhlsson @ Furnip
Go West!
Arne Hovmand Olsen had als kind een voorliefde voor tekenen, daarom regelden zijn ouders een stage bij P. Olsen Sibast. Dat was een goede move van het boerengezin. Want hun zoon werd een designer uit het midden segment, met breed succes in Denemarken. En veel van zijn meubels zijn geëxporteerd naar met name de USA in de jaren 60!
Na het afronden van zijn opleiding heeft Arne meubelen ontworpen voor o.a. Bramin en Mogens Kold. Daarna heeft Olsen zijn eigen studio geopend en begon ook met het produceren van meubels. In 1970 heeft hij zijn studio moeten sluiten in verband met gezondheidsproblemen.
Eén van z’n betere designs vinden wij zijn fauteuil uit de jaren 50 voor Bramin. Maar ook de Scissor chair voor Mogens Kold is een sterk design. Later ontwierp de Nederlandse Louis van Teeffelen sterk gelijkende designs, waaronder de Pelican chair voor Wébé.
Uit > 1919 - 1989, Kirkeby Sogn in Denemarken
Achtergrond > Stage bij P. Olsen Sibast in 1938, vervolgens de meubel design school in Aarhus
Producenten > Bramin, Mogens Kold en daarnaast produceerde hij zelf zijn eigen designs
Masterpiece > Scissor chair
Signatuur > Zijn stoelen, secretaires, tafels en ook dressoirs zijn karakteristiek Scandinavisch met een eenvoudig en duidelijk lijnenspel
Check it out! ArneHovmandOlsen @ Furnip
Industrial simplicity serving no one but mankind!
Børge Mogensen was een pionier. Zijn ambitie was duurzaam en bruikbaar meubilair creëren, dat het dagelijks leven van de Deen zou verrijken. Meubelen met een behoudende esthetiek, wars van kortstondige meubelmode.
Mogensen studeerde in 1942 af aan de Royal Danish Academy of Fine Arts, waar hij werd gedoceerd door Kaare Klint. Vervolgens kwam hij aan het hoofd van de design afdeling van FDB møbler (Fredericia) op 28- jarige leeftijd. Daar leidde hij een programma om de Deense meubelcultuur te vernieuwen. Moderne, functionele en bruikbare meubels creëren die voor alle sociale klassen betaalbaar zouden zijn, dat was het doel. In 1950 opende Mogensen zijn eigen designstudio en kort daarna ging hij samen werken met de jonge interieurarchitect en ondernemer Andreas Graversen, die later eigenaar van FDB Møbler werd. Deze samenwerking heeft tot in de late jaren 60 vele bekende designs opgeleverd, zoals de Jachtstoel.
Børge geloofde dat meubels een gevoel van rust zouden moeten creëren. Hij werd geprezen voor zijn materiaalkeuze. Hij werkte met massief eiken, natuurlijk leer, wolstoffen en messingbevestigingen. Mogensen had het vermogen om onderscheidend meubilair te creëren, door eenvoudige lijnen en oppervlakken te benadrukken. Altijd met het doel om esthetische duidelijke ontwerpen te creëren, die gemakkelijk te produceren waren.
“My goal is to create things that will serve man and give him the lead role, instead of, by the force of the devil adapt man to the things.”
In 1971 kregen Børge en Andreas de Deense Meubelsprijs voor hun bijdrage aan de Deense meubelindustrie. En in 1972 werd Mogensen aangesteld als Honoury Royal Designer for Industry aan de Royal Society of Arts in Londen. Voorbeelden van Mogensen's ontwerpen kunnen bewonderd worden in toonaangevende designmusea over de hele wereld. En zo af en toe ook in onze webshop!
Uit > 1914-1972, Denemarken
Achtergrond > Architectuur, furniture design
Opleiding > 1934 - 1938 meubelmaken en ontwerpen aan de Copenhagen School of Arts and Crafts. Vervolgens studeerde hij van 1938 - 1942 meubeldesign aan de Koninklijke Deense Academie voor Schone Kunsten
Architectuur & design studio > In 1950 opende hij zijn eigen designstudio en ging samen werken met Adreas Graversen (de latere eigenaar van FDB Møbler)
Signatuur > Eenvoudige designs, opgetrokken uit functionaliteit en elegantie.
Producent > Børge maakte met name designs voor FBD Møbler (Fredericia Furniture), Fritz Hansen en Søborg Møbler.
Master > Kaare Klint
Masterpiece > De spaanse stoel en de jacht stoel
Check it out! BørgeMogensen @ Furnip
Designer ahead of his time!
Ejvind Johansson wordt ook wel de meest beroemde, onbekende designer genoemd. Een titel die niet erg begerenswaardig klinkt eigenlijk. Dit komt door zijn loopbaan en het feit dat hij zijn tijd vooruit was. Johansson was bekend om zijn onorthodoxe methodes. Hij mengde vaak klassieke Engelse en Scandinavische stijlen, met moderne gereduceerde vormen en creëerde daarmee tijdloze meubelen. Die tot vandaag populair zijn over de hele wereld.
In 1956 werd hij hoofd designer bij FDB (Fredericia), zijn voorgangers waren Børgen Mogensen en Poul M. Volther. En hoewel hij aansloot bij de taal van de beweging, was zijn stijl net anders. Dit is vooral zichtbaar bij de J67 stoel. De basis en de zitting zijn zuiver FDB, de rug is echter een ander verhaal, complex, organisch en individueel. Hij verliet FDB in 1958 en Johansson start met het maken van designs voor Ivan Gern. Daar laat hij zijn vermaarde masterpiece de Eye Chair #84 design maken.
Uit > 1923 - 2002, Denemarken
Opleiding > Stage als meubelmaker, College of Arts and Crafts in Kopenhagen 1942 - 1946
Signatuur > Onconventionele designs, combinaties en constructies
Producenten > Ivan Gern, Federica Stolefabrik (FDB)
Masterpieces > J67 en de Eye chair #84
Check it out! EjvindJohansson @ Furnip
Designer and producer
De meeste Deense mid century designers produceerden hun ontwerpen niet zelf, maar verbonden zich aan meerdere møbler fabrieken. Exception to the rule is Christensen. Hij was bij Slagelse Møbelvaerk namelijk zowel designer als eigenaar. Het was dan ook in zijn eigen fabriek dat de iconische #370 stoel, beter bekend als de Boomerang werd gemaakt. Slagelse Møbelvaerk produceerde overigens niet enkel zijn eigen designs, maar verbond zich ook aan Ib Kofod Larsen, Knud Faerch, Kurt Olsen en Arne Vodder.
Design studio > Designer voor en eigenaar van Slagelse Møbelvaerk
Signatuur > Teak en rozenhout, voornamelijk stoelen en tafel sets
Producent > Slagelse Møbelvaerk.
Masterpiece > 'Model No. 370', de Boomerang chair
Check it out! ErikChristensen @ Furnip
Presidential sweets
Met een item van Vodder in huis, heb je meer gemeen met president Jimmy Carter en president Anwar Sadat dan je zou denken. Zij lieten hun woning namelijk ook inrichten met meubilair van Arne Vodder. Ook het kantoor van de Verenigde Naties in Genève en tal van hotels, banken en ambassades ‘all over the world’ werden in de jaren ‘50 tot ‘70 gestyled met design van Arne Vodder. Een naam die je niet onder stoelen of banken steekt dus.
Uit > 1962 - 2010, Kopenhagen
Achtergrond > Architectuur, furniture design
Opleiding > Royal Danish Academy of fine arts, Kopenhagen
Master > Finn Juhl
Architectuur & design studio > 1950 - 1970, samen met Anton Borg
Signatuur > Eenvoud, natuurlijke vormen en materialen zoals rozenhout en teak, kleurrijke accenten en panelen.
Producent > Arne Vodder maakte designs voor o.a. Fritz Hansen, France & Søn, Slagelse Møbelvaerk, Nielaus, Kircodan (tuinmeubilair) en Sibast furniture
Check it out! ArneVodder @ Furnip
Plastic mathematics!
De Noorse ontwerper H.W. Klein was een meester op meerdere vlakken. De taalkundige en wiskundige, geboren in 1919, ontwikkelde tijdens zijn jaren in de marine een interesse in meubelontwerp. Daarom verhuisde hij in 1949 naar Denemarken voor een studie aan de prestigieuze Frederikberg Tekniske Skole in Denemarken. Hij werd daar onderwezen door de prominente Deense ontwerper en architect Finn Juhl.
Na het afronden van de opleiding keerde Klein in 1952 terug naar Noorwegen om zijn eigen designstudio op te richtten. De gemaakte meubels in deze Noorse periode zijn echter kenmerkend voor de mid-century Deense stijl. Zoals het gebruik van teak en de herkenbare mooi gesneden en vloeiende vormen. Zijn interesse voor plastic meubelen kwam later. Hij ontwierp een nieuwe plastic productiemethode en werkte nauw samen met de Deense producent Bramin om zijn plastic inspanningen te kunnen financieren. Hij verkocht uiteindelijk het auteursrecht op zijn methode aan leidende meubelproducenten, waaronder Bramin en Fritz Hansen. In 1960 verhuisde Klein met zijn familie naar Denemarken, zodat hij voltijds voor Bramin kon ontwerpen. Hij bleef bij het bedrijf totdat het in 1980 werd gesloten.
Uit > 1919, Norway
Achtergrond > Taalkundige, wiskundige, furniture designer
Opleiding > Frederikberg Tekniske Skole in Denemarken
Master > Finn Juhll
Architectuur & design studio > 1952 eigen designstudio opgericht in Noorwegen, maar in 1960 naar Denemarken verhuisd om voltijds bij producent Bramin te kunnen werken.
Signatuur > Vloeiende vormen, goed geproportioneerd
Producent > Bramin en Fritz Hansen
Check it out! H.W.Klein @ Furnip
Noble design
Als je Queen Elizabeth II om interieurtips vraagt, zou het zomaar kunnen dat ze de naam van Ib Kofod-Larsen noemt. Tijdens een bezoek aan Denemarken in 1958 kwam kwam ze in aanraking met zijn design en was er zo van onder de indruk dat ze diverse meubelstukken aankocht. In de jaren ‘50 en ‘60 werd Kofod-Larsen steeds meer bekend en bemind. Vooral de Denen waren onder de indruk van zijn organische designstijl en materiaalkeuzes. Het duurde even, maar later veroverde hij ook de harten van Zweden. Inmiddels heeft hij liefhebbers over de hele wereld. Zijn designmeubels zijn dan ook echte collectors items.
‘Let your home be your own little gallery’
Uit > 1921 - 2003, Denemarken
Opleiding > Royal Danish Academy of fine arts, Copenhagen
Design studio > Ib Kofob-Larsen ontwierp meubelen voor verschillende producenten, maar zijn mooiste designs maakte hij in de jaren 50 voor Faarup Møbelfabrik
Signatuur > Teak, rozenhout en leer, strakke lijnen, organische vormen
Awards > ‘Holmegaard glass competition’ en de jaarlijkse award van het ‘Danish Cabinetmakers Guild’, beide in 1948
Producenten > Faarup Møbelfabrik, High Wycombe, Carlo Gahrn, Petersens, Christensen & Larsen, Bovenkamp, Faary, Fredericia Furniture, Slagelse Møbelvaerk en G-plan.
Masterpieces > ‘Model 66’, rozenhouten dressoir (1950), the Penguin chair (1953) en de U-56 or Elisabeth chair (1956)
Check it out! Ib Kofod Larsen @ Furnip